MENU
Punkt przedszkolny dla dzieci z autyzmem

Prowadząc terapię ręki bardzo ważna jest wiedza na temat rozwoju chwytu. Obserwacja poziomu rozwoju chwytu u dziecka, pozwala zaplanować przebieg terapii, tak by ukierunkowany był na rozwiązanie rzeczywistych trudności dziecka, wpływających na sprawność motoryki małej.

ROZWÓJ CHWYTU (wg M. Przetacznik-Gierowska, H. Spionek):

Rozwój chwytania jest jednym z dłuższych procesów w rozwoju dziecka. Postępuje on od okresu chwytania odruchowego do zdobycia umiejętności chwytu dowolnego pod kontrolą wzroku. Etapy rozwoju chwytu można przedstawić następująco:

Wiek

Nazwa chwytu

Umiejętności

1-3miesiąc

odruch chwytny (stopniowo zanika do 3 miesiąca)

- początkowo dziecko mocno zaciska dłoń na przedmiocie,

- nie występuje świadome wypuszczenie przedmiotu z dłoni, przedmiot wypada przypadkowo,

-stopniowo dziecko otwiera dłonie (faza przejściowa)

4-5 miesiąc

chwyt dłoniowy prosty (zwany również małpim)

- dziecko obejmuje przedmiot całą dłonią od góry z wyłączeniem kciuka, jakby nakładało rękę na przedmiot,

- chwyt bez udziału stawu łokciowego,

- wypuszcza zabawkę, kiedy zbliża   drugą rękę, żeby ją chwycić

- chwyt dowolny pod kontrolą wzroku

- słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa

6 miesiąc

chwyt prosty dłoniowo- łokciowy

- dziecko uruchamia staw łokciowy i zaczyna chwytać przedmiot dłonią, ale z wyłączeniem kciuka

- nie potrafi utrzymać 2 przedmiotów jednocześnie,

- wypuszcza przedmiot z ręki, po to żeby chwycić następny,

7-8 miesiąc

chwyt nożycowy

- dziecko posługuje się kciukiem, ale nie przeciwstawia go pozostałym palcom

- wykonuje jedynie ruch przywodzenia i odwodzenia kciuka w stosunku do pozostałych palców,

- małe przedmioty chwytane są pomiędzy kciukiem a bokiem podkulonego palca wskazującego

9 -12 miesiąc

chwyt pęsetkowy

- kciuk jest już zginany prawidłowo, styka się z palcem wskazującym przy chwytaniu przedmiotu,

- mały przedmiot trzymany jest początkowo między opuszkami kciuka i palca wskazującego (chwyt niedojrzały),

- dojrzały chwyt polega na chwytaniu małych przedmiotów końcówką palca wskazującego i kciuka,

- potrafi wyjąć mniejszy przedmiot z większego,

W ciągu następnych lat życia dalej doskonalą się swobodne, niezależne ruchy palców, zwiększa się ruchomość łuków śródręcza i doskonali się chwyt.
Około szóstego roku życia dziecko osiąga całkowitą dojrzałość ruchów palców oraz nadal doskonali złożoność i precyzję ruchów.

 

 

 

 

 

Aktualności

2016.06 Dzień Dziecka

2016.06 Dzień Dziecka

2016 06 - Dzień Rodziny

2016 06 - Dzień Rodziny

Muzykoterapia z Panią Ewą Dąbrowska

Muzykoterapia z Panią Ewą Dąbrowska

Szkolenie:  Diagnoza i terapia z elementami dogoterapii

Szkolenie: Diagnoza i terapia z elementami dogoterapii

Szkolenie: Diagnoza i terapia ręki

Szkolenie: Diagnoza i terapia ręki

Terapia ręki - rozwój chwytu

Terapia ręki - rozwój chwytu

Szkolenia i Warsztaty

Listopad 2017
Pn Wt Śr Cz Pt So N
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Partnerzy

  • Dogrzac Serca Logo
  • Pracownia Move Logo
  • Badabada Logo
  • Synapsis Logo
Copyright © 2017 prointegris.pl - Diagnoza i Terapia Autyzm Bydgoszcz. Wszelkie prawa zastrzeżone | Design by pro-comp.pl | Pozycjonowanie: Seo LTB - pozycjonowanie stron www