MENU
Punkt przedszkolny dla dzieci z autyzmem

Nasze ręce to precyzyjne narzędzia pozwalające nam poznawać świat. Są odpowiedzialne za wiele funkcji. Służą nam jako podczas wykonywania czynności wymagających siły jak np.: popychania czy podnoszenia ciężarów a jednocześnie podczas wykonywania bardzo precyzyjnych i skomplikowanych ruchów jak rysowanie czy pisanie. Taka szeroka specjalizacja kończyn sprawia, że to w głównej mierze ich sprawność decyduje o poziomie funkcjonowania każdego człowieka. To, co czyni nasze ręce i dłonie czymś niezwykle wyjątkowym i fascynującym, to rozwój kory mózgowej i skomplikowany mechanizm nerwowy. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zapoczątkować ruch, kontrolować jego trwanie, koordynować i płynnie zakończyć. Obszar kory mózgowej odpowiedzialny za ruchy całej kończyny górnej, a szczególnie dłoni, kciuka i palców, zajmuje zdumiewająco dużą powierzchnię w stosunku do pozostałych obszarów kory, odpowiadających za ruchy innych części ciała. To wskazuje na ogromne znaczenie funkcjonalne ręki w naszym życiu.,

Jeśli mamy sprawne ręce, potrafimy wykonać dookoła siebie większość czynności, co sprawia, że jesteśmy dużo bardziej niezależni.

Niepokojące objawy, które mogą wskazywać na zaburzenia małej motoryki:

  • dziecko niechętnie podejmuje czynności manualne (malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów),
  • dziecko ma problemy z nauką czynności samoobsługi (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików),
  • dziecko ma wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej,
  • dziecko ma problemy z koordynacją obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych,
  • dziecko wykonuje czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i niedbale,
  • szybkość ruchów dziecka nie jest dostosowana do zadania,
  • nie lubi dotykać nowych i różnorodnych faktur,
  • dostarcza sobie dodatkowych doznań proprioceptywnych i domaga się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni np. siada na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciska ręce na przedmiotach, uderza rękami w przedmioty o ostrych i wyraźnych fakturach.

Głównym celem prowadzonych zajęć jest m.in.:

  • poprawa czucia głębokiego,
  • dostarczanie wrażeń dotykowych, umożliwiających poznawanie różnych kształtów, struktur materiałów oraz ich rozróżnianie (czucie powierzchniowe),
  • wzmocnienie napięcia posturalnego,
  • nauka prawidłowej postawy podczas siedzenia,
  • usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców,
  • rozwijanie zdolności samoobsługowych,
  • nauka prawidłowego chwytu,
  • usprawnianie umiejętności grafomotorycznych,
  • rozwijanie sprawności funkcji wzrokowych,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • rozwijanie współpracy obu rąk

Czynników zaburzających i utrudniających pracę ręki jest bardzo wiele, nie zawsze jednak należy ich szukać w samej ręce.

Partnerzy

  • Dogrzac Serca Logo
  • Pracownia Move Logo
  • Badabada Logo
  • Synapsis Logo
Copyright © 2017 prointegris.pl - Diagnoza i Terapia Autyzm Bydgoszcz. Wszelkie prawa zastrzeżone | Design by pro-comp.pl | Pozycjonowanie: Seo LTB - pozycjonowanie stron www